سرخط خبرها

یادی از خلبان عباس دوران، هم زمان با زادروز این قهرمان ملی | افسانه دوران

  • کد خبر: ۱۲۹۲۶۱
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
  • ۱۰
یادی از خلبان عباس دوران، هم زمان با زادروز این قهرمان ملی | افسانه دوران
امیر سرلشکرعباس دوران پیش از پریدن به خوبی می‌دانست که احتمال موفقیت در این عملیات ۵ درصد است. همه عمر درس خلبانی را آموخته و بیش از ۱۲۰ پرواز را تجربه کرده بود برای چنین روزی.

آزاده چشمه سنگی | شهرآرانیوز؛ اواسط ژوئیه ۱۹۸۲ بود. سازمان وحدت آفریقا خبر داد گردهمایی غیرمتعهد‌ها را به بغداد نخواهد برد، امنیت ندارد. کوبا هم از برگزاری کنفرانس سران در بغداد صرف نظر کرد، حتی اعلام آمادگی میزبانی کنفرانس وزرای خارجه ازسوی عراق هم، با استقبال روبه رو نشد و برنامه اجلاس به دهلی نو منتقل شد؛ زیرا همه کشور‌ها شاهد ناامنی بغداد در روز روشن بودند. تیرماه سال ۶۱ بود.

یک فروند هواپیمای مک دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ به همراه یک هواپیمای دیگر، پیش از طلوع آفتاب در آسمان بغداد درخشیدند. فرمانده ماموریت، امیر سرلشکرعباس دوران بود. او پیش از پریدن به خوبی می‌دانست که احتمال موفقیت در این عملیات ۵ درصد است. همه عمر درس خلبانی را آموخته و بیش از ۱۲۰ پرواز را تجربه کرده بود برای چنین روزی. می‌خواست تمام توانایی اش را به رخ صدام حسینی بکشد که ادعا کرده بود آسمان عراق نفوذناپذیر شده است و ناامن کردن آن غیرممکن است. اما پالایشگاه الدوره بغداد که طعم بمب افکن‌های فانتوم ۲ را چشید، ریزودرشت عراقی‌ها دستگیرشان شد که فقط یک نفر می‌تواند در آن هواپیما نشسته باشد؛ همان کسی که صدام برای سرش جایزه گذاشته بود. هشدار‌های نیروی عراق که عباس را متوقف نکرد، سینه هواپیما، آماج حملات نیرو‌های بعث قرار گرفت. کار از کار گذشته بود.

عباس دوران هنوز به نهایت هدف عملیاتش نرسیده بود. او می‌خواست بغداد را در نگاه جهانی، ناامن جلوه دهد. صدام حسین فقط بریزوبپاش کرده بود برای میزبانی سران. ادعاهایش طبل توخالی بود؛ آسمان غبارآلود بغداد، سد نفوذناپذیری نبود. تمام این‌ها از سرش می‌گذشت و آتش هر آن به کابینش نزدیک‌تر می‌شد. یکی از هم رزمانش در این عملیات که پیش از سقوط، ایجکت کرده بود، تعریف می‌کند وقتی به هوش آمده، سراغ عباس را گرفته است. گفته اند بیرون نیامده است.

خیال کرده است اسیرش کرده اند و این‌ها را می‌گویند که لاپوشانی کنند. بعد یادش می‌آید عباس یک جمله معروف داشته است: «در خاک دشمن حتی اگر بال‌های هواپیمایم آتش بگیرد، بر سر دشمن فرود می‌آیم، اما تن به اسارت نمی‌دهم.» همان جا یقین کرد عباس کار خودش را کرده است. وقتی خبر رسید هواپیمای آتش گرفته اش را به هتل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد‌ها کوبیده است، تمام قطعات پازل کنار هم قرار گرفت.

همه چیز مانند یک افسانه ابرقهرمانی به نظر می‌آید. اما این روایت تکان دهنده، نقطه پایان دلاوری‌های خلبانی است که پرواز می‌کرد تا مرز‌های میهنش سقوط را تجربه نکند. ۲۰ سال بعد، از آن جوان سی ودوساله، یک استخوان پا به میهن برگشت. آن را بر شانه‌های امیررضا، پسرش، تشییع کردند؛ پسری که در آن تیرماه فراموش نشدنی، هشت ماه ونیمه بود و حالا داشت کوهی از افتخار و دلتنگی را بر شانه هایش بدرقه می‌کرد؛ پدری که برای همیشه پرواز کرده بود.
عباس دوران ۲ مرداد سال ۸۱ در شیراز فرود آمد؛ شهر دوران کودکی اش. همان جایی که روزگارانی، بذر رویای خلبانی و خدمت را در دلش پرورش می‌داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
1
جسارتاًپس دلیرقهرمان نیروی هوایی محموداسکندری که همراه شهیددوران بودچه شد؟
چرامطالب راناقص درج می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
1
درودبه مردان بزرگی چون شهید عباس دوران روحت شاد و یادت گرامی باد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
1
کجایید ای شیر مردان بی ادعا
ببینید که هر موشی از سوراخ بیرون آمده و رجز می خواند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
1
روحت شادویادت گرامی شهیدبزرگوار
فرزین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
1
به نظر من یک کنگره جهانی برای شناساندن خلبانان ایران و نشان دادن قدرت خلبانهای ما و رشادت‌های آنها و اینکه چه شاهکارهایی انجام دادن با حضور خلبانان بازمانده از دوران جنگ و خانواده های خلبانان شهید برگزار کنید تا با وجود این هجمه شدید فرهنگی به دنیا نشان بدهیم که در جنگ ما چی بودیم.
سید اکبر حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
0
0
تکلیف این همه شهدا که جانشان خالصانه این همه جانباز وایثارگر چیه کی باید جواب بده ای آنکه اینجایی تومصدر قدرت هستی خودت اینجایی خانوادت خارج نشین هستن توباید جواب بدی ملت ایران دردشان اینه دردشان معشیت گذران زندگیه که به سختی میگذرد تو باید جواب بدی اگر امروز اوضاع احوال کشور خوب نیست تویی که پول مارا قولپی از اینجا به آنجاه میبری باید جواب بدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
یادش جاودان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
روحش شاد یادش گرامی اینها که رفتند برای دفاع از میهن ومردم جنگیدند و به شهادت رسیدند نمی دانستند که حالا خود مسولیئن دشمن ملت ایران شدند وخون شما را پایمال کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
خلبانان تیز ‌‌پروازما مایع افتخار این مرزو بومند چه انانی که پرواز اسمانی داشتند و چه انانی که ماندند تا حریم کشورمان را حفظ کنند پاینده پرچم سه رنگ ایران.
.....‌‌
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
روحت شاد دلاور ای کاش همه قدر شما را می دانستند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->